Josephus - A főpap fejdísze

A főpap – Flaviusz szerint – nem egy fejtetőt elfedő sapkát (kipát) hordott, hanem egy homlokot körbevevő, koronához hasonló fejdíszt, amit még egy másik anyaggal a homlok szélességében lefedtek. Erre a másik anyagra tették rá az arany lapot, amin a négybetűs (tetragrammaton) Istennév megjelent. (lásd még Josephus Régiségek leírását bővebben itt)

Josephus Flavius – Régiségek, 3:7:3 – a főpap fejviselete

[157] Ὑπὲρ δὲ τῆς κεφαλῆς φορεῖ πῖλον ἄκωνον οὐ διικνούμενον εἰς πᾶσαν αὐτὴν ἀλλ᾽ ἐπ᾽ ὀλίγον ὑπερβεβηκότα μέσης: καλεῖται μὲν μασναεφθῆς, τῇ δὲ κατασκευῇ τοιοῦτός ἐστιν ὡς στεφάνη δοκεῖν ἐξ ὑφάσματος λινέου ταινία πεποιημένη παχεῖα: καὶ γὰρ ἐπιπτυσσόμενον ῥάπτεται πολλάκις. [158] ἔπειτα σινδὼν ἄνωθεν αὐτὸν ἐκπεριέρχεται διήκουσα μέχρι μετώπου τήν τε ῥαφὴν τῆς ταινίας καὶ τὸ ἀπ᾽ αὐτῆς ἀπρεπὲς καλύπτουσα καὶ ὅλη δὲ τῷ κρανίῳ γιγνομένη ἐπίπεδον: ἥρμοσται δὲ ἀκριβῶς, ὡς ἂν μὴ περιρρυείη πονοῦντος περὶ τὴν ἱερουργίαν.

(Saját fordításom görög szavak kiszótárazásával):
[157] Fején pedig kúpos tető nélküli fejkötőt viselt, nem körülvéve annak egészét, hanem kissé meghaladva a felét: amit μασναεφθῆς (מצנפת – II. Kiv. 28:4, 39)-nek neveznek; amikor pedig ez elkészül, fejet körbevevő (στεφάνη – korona, fejdísz)–nek látszik, lenből szőtt szalagból vastagon készítve, és többször felhajtják és összeöltik. [158] Azután felülről finom vászon körülövezi azt, a homlok szélességében, befedve a fejdísz varrását is, nehogy illetlenül [kilátszódjon], a homlok feletti résznél pedig sima felületet képez: pontosan rögzítve van ugyanis, nehogy lecsússzon a templom körül nehéz munkát végzőről.

(Angol fordítás:)
3. Upon his head he wears a cap, not brought to a conic form nor encircling the whole head, but still covering more than the half of it, which is called Masnaemphthes; and its make is such that it seems to be a crown, being made of thick swathes, but the contexture is of linen; and it is doubled round many times, and sewed together; besides which, a piece of fine linen covers the whole cap from the upper part, and reaches down to the forehead, and hides the seams of the swathes, which would otherwise appear indecently: this adheres closely upon the solid part of the head, and is thereto so firmly fixed, that it may not fall off during the sacred service about the sacrifices.

Forrás: https://sites.google.com/site/latinjosephus/antiquities/book-3

Kiegészítésként idetettem, hogy az ókeresztények hogyan értelmezték a főpap fejdíszét (mint a Krisztusnak az ő Istenétől és Atyjától származó királyságának, uralmának jelképét, koronáját):

Alexandriai Kelemen – Stromateisz V.6.37.5

Továbbá, az aranyból készült fejpánt (fejdísz: gyapjú vagy nemez) az Úr királyi hatalmát felemelve hozza azt nyilvánosságra, mivel „az egyház feje” a Szabadító. (Ef. 5:23) 38.1 Ezért az azon [ti. a fejen] levő fejpánt (fejdísz) a legnagyobb uralom jele (ἡγεμονικωτάτης ἀρχῆς). Másképpen is hallottuk, amint megmondatott: „A Krisztus (Felkent, Messiah) feje a mi urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja.” (1Kor. 11: 3; 2Kor. 11:31)

Egy szemléltető ábra:

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Néro féle tűzvész és üldözés leírása Tacitustól (i.sz. 64. július 18)

Iréneusz – Az eretnekek ellen 3. Könyv

Nikolaosz, a hetedik diakónus