Római Hippolütosz (Hippolytos) - Értekezés Krisztusról és az Antikrisztusról



1.Ahogy óhajtottad, szeretett testvérem Theofilusz,hogy alaposan tájékozódjazokról a témákról,amelyeket összegezve eléd helyeztem, helyesnekláttam, hogy ezen megvizsgálandótémákat egyértelműenláthatóvá tegyem számodra,nagyrészüket magukból a szentÍrásokból, mint egy szentkútból kinyerve, azért, hogy ne csakemberek tanúsága által hallhasd azokatés örvendj nekik, hanemképessé legyél arra is, hogy az(isteni) hatalom fényében felmérveőket dicsőíthesd Istent mindenben. Mert ez olyan leszszámodra tőlünk, mint egy biztosellátmány ebben a jelenlegi életbenvaló utazásodhoz, így ezeketkész érvekként alkalmazva alegtöbb (ember) által tévesenértelmezett és felfogott dolgokkal szemben,bevetheted azokat szíved földjébe,mintegy gazdag és tiszta talajba. Ezek által elis tudod majd hallgattatni azokat, akik ellenkeznek ésellentmondanak a szabadulás igéjének.

Csak arra figyelj, hogy ne add ezeket a dolgokat kételkedő(hitetlen) és káromló nyelveknek, mertez nem közönséges veszedelem. Hanemközöld azokat jámbor éshűséges (hívő) emberekkel, akik szentülés igazságosan vágynak élnifélelemmel. Mert nem felesleges az, ahogy azáldott apostol buzdítja Timóteust,és ezt mondja: „Ó Timóteus,őrizd meg, ami rád van bízva, elfordulva aszentségtelen üres beszédektőlés hamisan ismeretnek nevezett ellenvetéseitől;amellyel némelyek kevélykedve, a hit mellőleltévelyedtek” (1Tim.1:20-21) Ésismét: „És amiket tőlemhallottál sok bizonyság által, azokatbízd hűséges emberekre, akik másoktanítására is alkalmasaklesznek.” (2Tim. 2:2) Ha akkor az áldott (apostol)jámbor óvatossággalközölte ezeket a dolgokat, amelyek mindenkiszámára könnyenhozzáférhetőek, mivel szellemébenúgy érzékelte, hogy „nemmindenkié a hit” (2Thess. 3:2) mennyivel nagyobb ami veszedelmünk, ha elhamarkodottan ésmeggondolatlanul rábízzuk az Istenleleplezéseit közönségesés méltatlan emberekre?

2.Mert az áldott prófétákúgymond szemekké lettek számunkra, ahit által előre látták az Igerejtélyeit, és ezen dolgokszolgáivá váltak a következőgenerációk számára is, nemcsak a múltról, hanem a jelenről és ajövendőről is beszámolva, úgy, hogy apróféta nem tűnik csupán az akkoriidőkhöz tartozónak, hanem előre jelezheti ajövőt minden nemzedékszámára, és ezérttarthatjuk számon mint (igaz)prófétát. Mert ezek azatyák el voltak látva Szellemmel, ésMaga az Ige is igen megbecsülte őket; és ahogyan aza zene hangszereinél van, úgybirtokolták az Igét mindenkor, mint egyplectrum-ot (lantverő pálcát), azegységben volt velük, és amikorÁltala voltak indítva, apróféták bejelentették,amit Isten akart.

Mert nem saját hatalmukból szóltak(legyünk ebben egészen bizonyosak), ésnem is olyasmiket jelentettek ki, ami csak tetszett nekik. Hanemelőször is az Ige bölcsességgeladományozta meg őket, azután akésőbbiekben látomásokáltal kaptak helyes tanítást.És amikor így maguk teljesen meggyőződtek, akkorszóltak azokról a dolgokról, amelyeketIsten egyedül nekik nyilvánított ki,és amiket mások elől elrejtett. Mert mimásért nevezzükprófétának aprófétát, mint hogyszellemében látta a jövendőt? Mert ha apróféta bármilyenmegtörtént eseményrőlbeszélne, akkor nem lenne próféta,olyan dolgokról szólva, melyek mindenki szemeielőtt vannak. De azt, aki részletesen kifejti amég nem létező dolgokat, helyesenítéltékprófétának. Ezértjó okkal nevezték alegkorábbiaktól kezdve„látók”-nak őket.És ezért mi is, akiket igaz módonoktat mindaz, amit ők hajdanán kijelentettek, nemsaját képességünkbőlszólunk.

Mert nem próbálunk valamilyen módonváltoztatni egymás közöttazokon a szavakon, amelyek régen általukelhangzottak, hanem nyilvánossá tesszükaz Írásokat, amelyekben ezek le vannak jegyezve,és felolvassuk azoknak, akik helyesen hisznek; mert ezmindkét fél közöshasznára van: mert aki beszél,emlékezetében tartja és helyesen fejtiki az ősi kimondott dolgokat; és az, aki hallgatja,figyelmet fordít az elbeszélt dolgokra. Miveltehát ebben mindkét félnek vankijelölt feladata, tudniillik, annak, aki beszél,hogy hűségesen szóljon a veszélyellenére is, és annak, aki hallja, hogy hallgassameg és hitben fogadja be, amit elbeszéltek, arrakérlek tehát, hogy velem együttküzdj az Istennek szólóimádságban.

3.Szeretnéd tudni hát, hogy az IstenBeszéde – aki tehát az Isten Fia volt, minthogyrégtől ő volt az Ige – milyen módonközölte kinyilatkoztatásait azáldott prófétákkal akorábbi időkben? Nos, mivel az Ige megmutatjaegyüttérzését ésmindenféle személyválogatáselutasítását minden szentekközött, ezzel megvilágosítjaőket és hozzáigazítja őket ahhoz, amiszámunkra előnyös, mint egy szakképzettorvos, aki megérti az emberekgyengeségét. És szeretitanítani a tudatlant, és azt, akihibázik, visszafordítja saját igazútjához. A hit által élőkszámára könnyenmegtalálható; és azoknak, akiknekszemei tiszták és szívükszent, akik vágynak az ajtón kopogtatni, Őazonnal megnyitja. Mert szolgái közülsenkit sem vet el, mintha méltatlan lenne az istenititkokra. Nem értékeli a gazdag embert jobban,mint a szegényt, sem nem veti meg a szegényembert szegénysége miatt. Nem nézi lea barbárt (idegent), sem nem helyezikívülre az eunuchot, mintha nem lenne ember. Nemutálja a nőket a kezdetben elkövetett asszonyiengedetlenség miatt, sem nem utasítja el aférfit törvényszegéseokán. Hanem mindeneket keres, és mindeneket megóhajt menteni, kívánva mindeneketIsten gyermekévé tenni, éshívva minden szenteket egy tökéletesemberhez. Merthogy az Istennek egy Fia (vagy Szolgája) van,aki által mi is, megkapva a szent szellem általaz újjászületést,vágyakozunk mind egy tökéletesés mennyei emberhez jönni.

4.Mivel amikor az Isten Beszéde testnélkül volt, felvette magára a szenttestet a szent szűz által, éskészített egy köntöst, amelyetŐ szőtt Magának, mint a vőlegény, a keresztszenvedései során, azért, hogyegyesítse saját erejét a mihalandó testünkkel, és akeveredés által a romolhatatlant aromlandóval, és az erőset a gyengével,hogy így megmenthesse az elpusztuló embert. Aszövőszék rúdja tehát azÚr rákerülése a keresztre,és a rajta levő vezérfonál(lánc) a szent szellem ereje, és aszövet a szent test, amelyet a Szellemkészített (szőtt), és acérna a kegyelem amely a Felkent szeretete általköti és egyesíti a kettőt egybe,és a fésűk vagy (rudak) az Ige; és amunkások az ősatyák és apróféták, akikkifogástalan, hosszú éstökéletes tunikát szőnek a Felkentnek;és az Ige áthalad ezek közt, mintfésűk vagy (rudak), bevégezve általukamit az Atya óhajt.

5.De mivel az idősürget a közvetlen kezünkügyében levő kérdéstmegfontolni, és mivel a bevezetőben az Istendicsőségéről elmondottak elegendőek voltak,helyesen tesszük, ha most kézbe vesszük aszent Írásokat, és megtudjukbelőlük, hogy micsoda és milyen módonlesz az Antikrisztus eljövetele; milyen alkalommalés mely időben kell felfedetnie;v és honnanés melyik törzsből (fog ő eljönni);és mi a neve, amelyet az Írásban levőszám jelöl; és hogyan fogtévelygést munkálni az emberekközött, összegyűjtve őket a földvégeiről; és (hogyan) fogja felszítania szentek ellen valógyötörtetést ésüldözést; és hogyan fogjadicsőíteni önmagát mint Isten;és mi lesz a vége; és hogyan foghirtelen az Úr megjelenni az égből; ésmiféle tűzvész jön el azegész világra; és milyen lesz aszentek dicsőséges és mennyeikirálysága, amikor uralkodnak a Felkenttel;és micsoda a gonoszok tűz általibüntetése.

6.Nos, ahogyan Urunk, a FelkentJahósua, aki Isten is, egy oroszlánalakjában lettmegprófétálva az ő királyiméltósága ésdicsősége miatt, hasonlóan szóltakelőre az Írások az Antikrisztusról,mint oroszlánról,zsarnokságának éserőszakosságának köszönhetően.Mert a csaló arra törekszik, hogy minden dologbanhasonlóvá tegye magát IstenFiához. Krisztus oroszlán, így azAntikrisztus is egy oroszlán; Krisztus király,így az Antikrisztus is egy király. AMegváltóbárányként jelent meg; ígyő szintén, hasonló módonbárányként jelenik majd meg,habár belül farkas.

A Megváltó akörülmetélkedés(izraeliták) között jött avilágba, és ő ugyanígy jönmajd el. Az úr apostolokat küldött mindennemzet közé, és ő is elküldihamis apostolait. A Megváltóösszegyűjtötte az idegenbeszétszórt juhokat, és őhasonló módon összehoz majd egy idegenbeszóródott nemzetet. Az Úrpecsétet adott azoknak, akik hisznek benne, és ezis hasonló módon fog adni. AMegváltó ember formájábanjelent meg, és ő is ember formájábanjelenik meg. A Megváltó feltámadtés bemutatta szent testét, mint egy templomot, őpedig egy kőtemplomot fog emelni Jeruzsálemben. Az őcsábító praktikáit akövetkezőkben majd be fogjuk mutatni. De mosttérjünk rá a jelenkérdésre.

7.Nos, az áldott Jákob ígybeszél áldásában,tanúságot téveprófétikusan Urunkról ésSzabadítónkról:„Júda! Téged magasztalnakatyádfiai, kezed ellenségeidnek nyakánlesz, s meghajolnak előtted atyáidnak fiai.Oroszlánkölyök Júda; ahajtásból felmentél, fiam! Leheverveelaludtál(ἐκοιμήθης),mint a hím oroszlán, és mintoroszlánkölyök; ki kelti fel őt? Nem fogyel a fejedelem Júdából, sem azuralkodó térdei közül;míg eljő, akinek fenn van tartva, és ő lesz anépek várakozása. Szőlőtőhözköti szamarát, és nemesvenyigéhez szamara csikóját,ruháját borban mossa,felöltőjét a szőlő vérében.Bortól vidámak szemei, fogai fehérek(lesznek) mint a tej.” (I. Móz. 49:8-12 – LXXváltozat)

8.Tudva tehát –mivel én tudom – hogy hogyan lehet ezeketrészletesen elmagyarázni, helyesnek tartom, hogyitt magukat a szavakat idézzem. És mivel akifejezések maguk sürgetnek minket, hogybeszéljünk róluk, nem fogomelmulasztani, hogy így tegyek. Mert ezek valóbanisteni és dicsőséges dolgok, ésúgy számíttatnak, hogy jólszolgálják a lélek javát. Apróféta az‘oroszlánkölyök’ kifejezéshasználatával azt mutatja be, aki test szerintJúdából ésDávidból származott, akivalójában nem Dávidmagvából volt készítve,hanem a szent Szellem (hatalma) által fogant, ésa föld szent hajtásábóljött ki.

Mert Ézsaiás így szól:„Egy vessző jön ki Jessegyökeréből, és egy virág nőki abból.” (Ézs. 11:1) Ésamit Ézsaiás„virágnak”, Jákob azt„hajtásnak” nevezi. Mertelőször kihajtott, és azutánkivirágzott a világban. És akifejezés, „Leheverve elaludt(ἐκοιμήθης),mint oroszlán, és mintoroszlánkölyök,” – a Felkenthárom napos alvására(halál, fekvés) utal; amintÉzsaiás is mondja: „Hogyan lettkéjnő a hűséges Sion? Telve voltítélettel; amelybenigazságosság feküdt(ἐκοιμήθη:lefekszik, elalszik), de most gyilkosok!” (Ézs.1:21 – LXX) És Dávid ugyanezenértelemben mondja: „Lefeküdtem(ἐκοιμήθην)és elaludtam; felkeltem, mert JHVH támogatengem.” (Zsolt. 3:6) amely szavakban rámutat az őelalvására, és hogy ismétfeltámad. És Jákob ezt mondja,„Ki kelti fel őt?” És Dávidés Pál is pontosan erre utalnak, amikorPál azt mondja: „és az Isten az Atya,aki feltámasztotta Őt ahalálból”.

9.És amikor azt mondja: „Nem fogy el a fejedelemJúdából, sem az uralkodótérdei közül; míg eljő, akinekfenntartva, és ő lesz a népekvárakozása.”, akkor annak (apróféciának) abeteljesedésére utal, ami a Felkentre vonatkozik.Mert Ő a mi várakozásunk. Mert mivárjuk Őt, (és) hit általlátjuk őt, ahogy eljön az égbőlhatalommal.

10.A „szőlőtőhöz kötiszamarát:” azt jelenti, hogy egyesíti akörülmetélésnépét saját szavával(munkájával). Mert Ő a szőlőtőke.„És nemes venyigéhez szamaracsikóját:” ami jelzi apogányok nemzeteit, minthogy akörülmetélést éskörülmetéletlenséget egy hitrehívja.

11.„ruháját borban mossa” azazaz Atyja azon hangja szerint, amely a szent szellem általszólt a Jordánnál.„és felöltőjét a szőlővérében.” Milyen más szőlővérében, ha nem a sajáttestében, amely szőlő fürtjéhezhasonlóan lógott a fán? — kinekoldalából két patak isömlött: a véré és avízé, amelyben a nemzetek megmosatnakés megtisztulnak, amely (nemzeteket) mintpalástot kell viselnie önmagakörül.

12.„Bortól vidámak szemei.”És mik a Felkent szemei, ha nem az áldottpróféták, akik előrelátták szellemben, és előzetesenbejelentették a szenvedéseket, amelyek velemegtörténtek, és örvendeztek,hogy őt szellemi szemeikkel hatalombanmegláthatták, ellátvalévén (hivatásukért) maga aSzó és az ő dicsősége által?

13.És amikor aztmondja „És fogai fehérek (lesznek) minta tej” a parancsolatokra utal, amelyek a Felkent szentszájából származnak,és amelyek tiszták (megtisztítottak)mint a tej.

14.Így hirdették az Írásokelőre ezt az oroszlánt ésoroszlánkölyköt. Éshasonló módon írva találjukaz Antikrisztusra vonatkozóan is. Mert Mózesígy szólt: „Dánoroszlánnak kölyke, és kiront majdBásánból.” (5Móz.33:22) De hogy senki ne gondolhassa tévesen azt, hogy ezt aMegváltóról mondják,(mindenki) gondosan járjon el ebben az ügyben.„Dán” mondja„oroszlánnak kölyke;”és Dán törzsénekmegnevezésével világosan kijelentettea törzset, ahonnan az Antikrisztus rendeltetett, hogyszármazzon. Mert ahogy a Felkent Júdatörzséből származott, úgy azAntikrisztusnak Dán törzséből kellszármaznia. És hogy az eset ígyáll, azt láthatjuk Jákobszavaiból is: „Legyen DánKígyó, aki fekszik a földön,megmarja a ló sarkát.” (I.Móz. 49:17) Mi más volna jelezve akígyó által, ha nem az Antikrisztus,az a csaló, aki meg van említve a Genezisben, akimegtévesztette Évát ésÁdám helyébe lépett(összezúzva Ádámsarkát)? De mivel ezt a kijelentéstszükséges elegendőtanúbizonyság által igazolni, nemfogunk elrejtőzni a feladat elől.

15.Hogy valóbanDán törzséből kell, hogy ez a zsarnokés király, rettenetes bíró,a gonosz fia kihajtson és felkeljen, azt apróféta tanúsítja, amikorezt mondja: „Dán megítélimajd népét, mivel ő is egy törzsIzraelben.” (1Móz. 49:16) De valaki aztmondhatná, hogy ez Sámsonra vonatkozik, akiDán törzséből való,és ítélte népéthúsz évig. Nos, a próféciarészben beteljesült Sámsonban, de ateljes beteljesedés az Antikrisztusnak van fenntartva. MertJeremiás is így beszél:„Dánból fogjuk hallani lovaigyorsaságának hangját: azegész föld remegni kezdett anyerítés hangjától, lovaihajtóitól.” (Jer. 8:16) Ésegy másik próféta ezt mondja:„Minden erejét összegyűjti, keletrőlegészen nyugatig. Mindazok, akiket hív,és azok akiket nem, vele mennek.Fehérré változtatja a tengerthajóinak vitorláival, és aszárazföldet feketévéfegyverzetének pajzsaival. És bárki,aki vele szembeszáll háborúban, el fogesni kard által.” (Egy elveszett apokrifiratból idéz) Hogy tehát ezeket adolgokat senki másról nem mondják,csak erről a zsarnokról ésszégyentelenről, aki Isten ellensége, akövetkezőkben megmutatjuk.

16.De Ézsaiás is így szól:„És lesz, amikor bevégez majd JHVHmindeneket, amiket megtesz Sion hegyével ésJeruzsálemmel, megbünteti (meglátogatja)az erős értelmet, AsszíriaKirályát, és szemeidicsőségének nagyságát(magasságát)! Ezt mondta ugyanis: Erőmmel fogokcselekedni, és értelmembölcsességével elmozdítommajd a nemzetek határait és megfosztom őketerejüktől: és megrendítem majd alakosok(kal teli) városokat, ésbegyűjtöm az egészföldkerekséget tenyerembe, mint egyfészekbe, és felkapom, mint magukra hagyotttojásokat. És nincs, aki megmenekülnetőlem, vagy aki ellenem mondana és megnyitnászáját és csipogna. Csak nem fogmegdicsőülni a fejsze a vele vágónélkül? Vagy tánfölmagasztaltatik egy fűrész az őthúzó nélkül?Hasonlóképpen, mint ha valaki botot vagyfát akar felvenni, és a bot sajátmagát emelné fel: és nemfordítva. De küld majd JHVH Szabaóthmegbecsülésedre gyalázatot,és dicsőségedre tüzet, [mely]meggyulladva égni fog. És Izrael fényetűzzé lesz és megszenteli majd őtlánggal, és mint füvetfelemészti majd az erdőt.” (Ézs.10:12-17- LXX)

17.És ismét mondja egy másik helyen:„Hogyan lett vége a zsarolónakés szűnt meg a zsarnok? Összetörte azIsten a bűnösök igáját. Akinépeket vert haraggal, gyógyíthatatlancsapással. Ő az, aki megverte a népetgyógyíthatatlan csapással, amely nemkímélt senkit se. Megnyugodottbiztonságban: az egész földörömmel kiált! A Libanon fáiörvendeztek feletted, [még] a Libanoncédrusa is (ezt mondta): Amióta teledőltél, nem jött fel ellenünkfavágó. A Seol lentről megmozdult, mikortalálkozott veled, összegyűlnek veled a hatalmasok,a föld uralkodói, akiktrónjaikról felkelnek, a nemzetekkirályai mind. Mindnyájan felelnek ésválaszolnak majd neked: Te is megfogattálugyanúgy, mint mi, közénkszámíttattál. Pompádleszállt a földbe, a te nagyörömöd. Rothadástterítenek majd alád, ésféreg lesz a takaród. Hogyan estél leaz égből, ó fényhozó,hajnal fia? A földre dobják azt, aki mindennemzethez elküldte [seregeit]. Pedig te ezt mondtadelmédben: Az égbe fogok felemelkedni, azég csillagai fölé helyezem majdtrónomat, leülök majd a magas hegyekenészak felől. Felmegyek majd a felhőkfölé, hasonló leszek aMagasságoshoz. Most pedig a sírba fogszleszállni, és a föld alapjaihoz. Atéged meglátók csodálkoznakmajd rajtad és ezt mondják: Ez az az ember, aki aföldet felbolygatta, a királyokatmegrázta? Aki az egész világotpusztává tette, és avárosokat elpusztította, és aki nemengedte szabadon a börtönben levőket? A nemzetekminden királyai elaludtak tisztességben,mindegyik a maga házában. De Tekihajíttatsz majd a hegyekre, mint egy utálatostetem, sok meghalóval együtt, karddalátszúrva, és leszállsz asírba. Mint ahogy a vérben ázott ruhanem lesz tiszta, így te sem leszel tiszta, mivelföldemet elpusztítottad ésnépemet leölted. Nem leszel maradandó,nem tartasz ki örökre, te gonosz mag!Készítsd el gyermekeidet aleöletésre atyád bűnei miatt, hogynehogy fölkeljenek ésörököljékföldemet!” (Ézs. 14:4-21)

18.Ezékiel is beszélt rólahasonló értelemben, így:„Így szól JHVH az Isten: Mivelhogyfelfuvalkodott szíved és ezt mondtad: Istenvagyok én, Isten székébenülök a tengerek közepén, holottcsak ember vagy és nem Isten, mégisolyanná tetted szíved, mint az Istenszíve. Lám, hát bölcsebbvolnál te Dánielnél? A bölcsnem oktatott tégedbölcsességében?Bölcsességeddel ésértelmeddel gyűjtöttél magadnakgazdagságot, s gyűjtöttél aranyat sezüstöt kincses házaidba?Bölcsességednek nagy voltávalkereskedésed közben megsokasítottadhatalmadat? Felfuvalkodott szíved hatalmadban.Ezért így szól JHVH az Isten: Mivelolyanná tetted szíved, mint az Istenszíve: íme, hozok reád idegeneket,csapásokat a nemzetekből: és kivonjákfegyvereiket ellened és bölcsességedszépsége ellen, ésmegsemmisítik szépségedetés leszállítanak majdtéged; s meghalsz a megölettekhalálával a tengerek közepette. Vajonmondva mondod-e megölőid előtt: Isten vagyok én?Holott ember vagy és nem Isten a tégedátütőnek kezében!Körülmetéletlenekhalálával halsz meg, idegeneknek kezeáltal. Mert én szóltam, ezt mondjaJHVH.” (Ezék. 28:2-10.)

19.Ezeket a szavakat így bemutatva, nézzükmeg most kissé részletesebben, amitDániel mond látomásaiban. Mertmegkülönböztetve azokat akirályságokat amelyek ezen dolgok utántámadnak, megmutatta az Antikrisztuseljövetelét is a végső időkben,és az egész világbevégződését. Nebukadnezarkirály látomásánakmagyarázatában, amikor ígyszól: „Te láttad, oh király,és íme egy nagy kép; ez akép, mely hatalmas volt éskiváló az ő fényessége,előtted állt, és azábrázata rettenetes volt. Annak azállóképnek feje tisztaaranyból, melle és karjai ezüstből, hasaés oldalai rézből.Lábszárai vasból, lábaipedig részint vasból, részintcserépből voltak. Nézted, amíg egy kőleszakadt kéz érintésenélkül, és letörte azt azállóképet vas- éscseréplábairól, ésdarabokra zúzta azokat. Akkor egyézúzódott a vas, cserép,réz, ezüst és arany, ésolyanok lettek, mint a nyári szérűn a polyva,és felkapta azokat a szél, éshelyüket sem találták azoknak. Az a kőpedig, a mely leütötte azállóképet nagy heggyé lett,és betöltötte az egészföldet.” (Dán. 2:31-35)

20.Nos, ha Dánielsaját látomásait is egymásmellé állítjuk ezzel, egy olyanmagyarázatunk lesz, amely mindkettőt együttesenmegadja, és (képes) lesz, hogy megmutassa,mennyire egyeznek egymással és mennyire igazak.Mert így beszél: „Éjszakailátomásomban azt láttam, hogy azég négy szele felkorbácsolta a nagytengert. Négy hatalmas vadállat emelkedett ki atengerből, mindegyik különbözött atöbbitől. Az első olyan volt, mint az oroszlán, desasszárnyai voltak. Láttam, hogykitépték a szárnyait, ésfölemelték a földről, kétlábra állították, mint egyembert, és emberi értelmet adtak neki. Akövetkező, a második vadállatmedvéhez hasonlított. Féligmár fölkelt, és három bordavolt a szájában, a fogaiközött. Azután láttam akövetkezőt, amely olyan volt, mint egy párduc, denégy madárszárny volt ahátán. Négy feje is volt avadállatnak. Ezután egy negyedikvadállatot láttam: ijesztő, félelmetesés rendkívül erős volt. Vasfogai voltakés réz karmai; falt és darabokratört, és a maradékotösszetaposta lábaival. Ez egészenmás volt, mint az előző vadállatok, éstíz szarva volt. Figyeltem a szarvakat: egyszer csak egyújabb, kicsi szarv bújt előközöttük, az előző szarvakközül pedig háromgyökerestül ki volt tépve előtte. Olyanszemei voltak ennek a szarvnak, mint az embereknek, éskérkedő szája volt.” (Dán.7:2-8)

21.“Azután ezt láttam: Trónokatállítottak föl, és helyetfoglalt egy öregkorú. Ruhájafehér volt, mint a hó, fején a haj,mint a tiszta gyapjú. Trónja olyan volt, mint alángoló tűz, s annak kerekei, mint azégő tűz. Tűzfolyam fakadt és áradt kielőle. Ezerszer ezren szolgáltak neki,tízezerszer tízezren álltak előtte.Összeült atörvényszék, éskönyveket nyitottak fel. Akkor láttam, hogy akérkedő szavak miatt, amelyeket az a szarv mondott,megölték a vadállatot.Láttam, hogy a teste elpusztult, és a tűzbevetették, hogy elégjen. A többivadállattól is elvették ahatalmat.”

22.“Láttamaz éjszakai látomásban: Jöttvalaki az ég felhőin, aki emberfiáhozhasonló volt; az öregkorúfelé tartott, és odavezettékHozzá. Hatalom, dicsőség éskirályi uralom adatott neki, hogy mindenfélenyelvű nép és nemzet őt tisztelje. Hatalmaörök hatalom, amely nem múlik el,és királyi uralma nem semmisülmeg.” (Dán. 7:13-14)

23.Mivel ezeket úgybeszélik el, hogy misztikus jelentésselbírnak, és úgy tűnhetnémelyeknek, hogy nehezen megérthető dolgok,ezért nem tartunk vissza semmit, ami segít, hogyátadjuk azok értelmesmegértését azokszámára, akik józan ésszelrendelkeznek. Azt mondta tehát, hogy egy„oroszlán jön ki a tengerből”,és ezen keresztül a babiloniakkirályságát értette avilágon, amely az arany fej is volt aképmáson. Abban a mondásban, hogy„szárnyai voltak, mint egy sasnak”, aztértette, hogy Nabukadnezart a királytfelemelték és felmagasztalták Istennelszemben. Aztán ezt mondja,„kitépték aszárnyait”, vagyis ez azt mondja, hogydicsősége megsemmisült; mert elűztékkirályságából.És ezek a szavak, „ember szíve adatottneki, és lábáraállították, mint egyembert,” utalnak arra a tényre, hogymegbánást mutatott és elismerte, hogyő maga csak ember, és dicsőséget adott azIstennek.

24.Azután azoroszlán után látott egy„második vadállatot, mint egymedve” és ez a perzsákatjelölte. Mert a babiloniak után aperzsák birtokolták az uralkodóhatalmat. És azzal a kifejezéssel, hogy„három borda volt aszájában” három nemzetremutatott, azaz, a perzsák, a médek, ésa babiloniak; amelyek a képmáson az aranyután az ezüst által vannakábrázolva. Azután (volt) „aharmadik vadállat, egy leopárd”, amelya görögöket jelenti. Mert aperzsák után a Makedón Alexander(Sándor) szerezte meg az uralkodó hatalmatfelforgatván Dáriuszt, amint aképmáson a bronz által(sárgaréz) is meg van mutatva. Ésabban a mondásban, hogy „négymadárszárnya” volt, alegvilágosabban tanította nekünk, hogyanlett Alexander (Sándor) királyságafelosztva. Mert a „négy fejek”-rőlszólva négy királyrólbeszél, nevezetesen azokról, akik felemelkedtekebből (a királyságból). MertAlexander, mikor haldoklott, négy részre osztottafel királyságát.

25.Azután azt mondja: „A negyedikvadállat, félelmetes ésszörnyű; vas fogai voltak és bronzkarmai” És ki mások lennénekezek, mint a rómaiak? Amely(királyságot) a vas jellemzi–ez az akirályság, amely most alapíttatott;mert annak (a képmásnak) a lábaivasból voltak. És ezek után mi vanhátra, kedvesem, ha nem a képmáslábainak ujjai, amelyekben részben vas,részben agyag keveredett össze? Ésjelképesen a láb ujjai alatt azokat akirályokat jelzi, akiknek fel kel kelniközöttük; ahogy Dániel is mondta(beszédében): „Figyeltem a fenevadat,és íme, tíz szarv voltmögötte, amelyek közöttfelemelkedik egy másik (szarv), egy sarj, ésgyökerestül kiszakít majdhármat, amelyek előtte voltak.” És ezalatt nem mást jelzett, mint az Antikrisztust, aki magafogja felállítani a zsidókkirályságát is. Azt mondja, hogyhárom szarv gyökerestülkitépetik általa, nevezetesen a háromkirály: Egyiptomé,Líbiáé, ésEtiópiáé, akiket csatasorán vág le. És az, miutánmindenek felett szörnyű hatalmat szerzett, mivel zsarnok is,gyötrelmet és üldözéstfog támasztani az emberek ellen, felmagasztalvaönmagát ellenük. Mert Dánielazt mondja: „Figyeltem a szarvat, ésíme, ez a szarv háborút viselt aszentekkel, és győzedelmeskedett felettük,amíg a fenevad levágatott éselpusztult, és teste átadatott égőtűznek.”

26.Egy kis szünetután egy kő fog eljönni a mennyekből, amelyösszetöri a képmástés darabokra töri azt, és felforgatminden királyságot, ésátadja a királyságot aMagasságos szentjeinek. Ez az a kő, amely nagyheggyé válik, és betölti azegész földet, amelyről Dániel mondja:“Láttam éjszakailátomásban: Jött valaki az égfelhőin, aki emberfiához hasonló volt; azÖregkorú felé tartott, ésodavezették hozzá. Hatalom, dicsőségés királyi uralom adatott neki, hogymindenféle nyelvű nép és nemzet őtszolgálja. Hatalma örök hatalom, amely nemmúlik el, és királyi uralma nemsemmisül meg.” (Dán. 7:13-14) Felmutatottminden hatalmat, amelyet az Atya adott a Fiúnak, akielrendeltetett Ura a mennyben, a földön ésa föld alatt levő dolgoknak, ésBírája mindeneknek: a mennyekben levő dolgoknak,mert megszületett, az Isten Igéje, minden (korszak)előtt; és a földön levő dolgoknak, mertemberré vált az emberek között,hogy újjáteremtse ÁdámunkatÖnmagán keresztül; és adolgoknak, amelyek a föld alatt vannak, mert Ő is a halottakközé volt számolva, hirdetvéna jó hírt a szentek lelkeinek, (és) ahalál által legyőzte a halált.

27.Mivel tehát ezek adolgok a jövőben vannak, és mivel aképmás tíz lábujjaegyenértékű (sok)demokráciával, és a negyedikvadállat tíz szarva tízkirályságra oszlott, nézzükmeg kissé közelebbről atémát, és fontoljuk meg ezeket akérdéseket, mint sajátmeglátás tisztavilágosságában.

28.A képmás arany feje és anőstény oroszlán a babiloniakatábrázolta; a vállak az ezüstkarokkal, és a medve a perzsákat és amédeket képviselték; a hasés az ezüst combok, és aleopárd a görögöket jelenti, akikAlexander idejétől (Nagy Sándor)birtokolták a felségjogot; a vaslábak,és a szörnyű és rettenetes fenevad arómaiakat fejezték ki, akik a jelen ideig viselika felsőbbséget; a lábak ujjai, amelyekrészben agyagból, részbenvasból készültek, valamint atíz szarv azoknak a királyságoknak ajelképei, amelyek még felemelkedésrevárnak; a másik kis szarv, amelyik felkelközülük, az Antikrisztust jelziköztük; a kő, amely összetöri aföldet és ítéletet hoz avilágra: a Felkent.

29.Ezeket a dolgokat, kedvesem, félelemmelközöljük veled, ésmégis készségesen, a Felkentszeretetének következtében, amelymindeneket meghalad. Mert ha az áldottpróféták, akik megelőztek minket nemdöntöttek úgy, hogy nyíltanés merészen kihirdetik ezeket a dolgokat,habár ismerték őket, nehogymegzavarják az emberek lelkét, hanemjelképesen példázatokban éshomályos beszédbenbeszélték el, így mondván:„Itt van az elme, amely bölcsességetbirtokol”; mennyivel nagyobb kockázatot kellvállalnunk azért, hogy nyíltannyilvánosságra hozzuk az általukhomályos módon elbeszélteket!Nézzük tehát, azokat a dolgokat,amelyeknek történniük kell ezzel atisztátalan paráznával azutolsó napokban; és (fontoljuk meg), hogymiféle és milyen módon eljövőnyomorúság rendeltetett, hogymeglátogassa őt az Isten haragjában azítélet előtt, mintvégzetének megelőlegezése.

30.Jöjjtehát, ó áldottÉzsaiás; kelj fel, mond el nekünkvilágosan, mitprófétáltál a hatalmasBabilonnal kapcsolatban. Mert Jeruzsálemről isbeszéltél, és beszédedbeteljesült. Mert merészen ésnyíltan beszéltél:„Országod elhagyatott, városaid tűzzelégetve; földed, idegenekpusztítják el jelenlétedben,és elhagyatott, mint amit számos idegendúlt fel. Olyan maradt Sion leánya, mintkunyhó a szőlőben, mint csőszház azuborkaföldön, vagy mint egy ostromlottváros.” (Ézs. 1:7-8) Hogy vantehát? Nem ezek a dolgok valósulnak meg? Nem ezekaz általad előre bejelentettek teljesülnek? Az őországuk, Júdea, nem elhagyatott? A szent helyetnem égették fel tűzzel? Falait nemrombolták le? Városai nincsenek lerombolva?Földjüket nem az idegenekpusztították el? A rómaiak nemuralják az országot? Ésvalóban ezek az istentelen emberek gyűlöltektéged, és kettévágtaktéged, és ők feszítettékmeg a Felkentet. A világban halott vagy, de élsza Felkentben.

31.Melyikőtöket tartanám nagyobbra hát,mint téged? Jeremiást ismegkövezték ám. De ha jobban tisztelemJeremiást, Dánielnek is megvan atanúsága. Dániel, mindenek felettelismerlek téged; ám János sem adhamis tanúságot. Hányszájjal és nyelvvel dicsérjelekbenneteket; vagy inkább az Igét, akiszólt bennetek! Meghaltatok a Felkenttel; ésélni fogtok a Felkenttel. Halljátok megés örvendezzetek; íme, azáltalatok kijelentett dolgok beteljesültek a magukidejében. Mert magatok láttátok ezeketa dolgokat először, és azutánhirdettétek minden nemzedéknek. Ti Istenjövendöléseitszolgáltattátok minden nemzedéknek. Tiprófétáknak hívattatok,hogy mindeneket megmenthessetek. Mert akkor valóbanpróféta valaki, ha miutánkorábban bejelentette az elkövetkező dolgokat,később meg is tudja mutatni, hogy azok valóbanmegtörténtek. A jó Mestertanítványai voltatok. Ezekkel a szavakkal, mintélőt szólítalak, ésillendően. Mert ti már az élet és ahalhatatlanság koronájávalrendelkeztek, amelyet feltettek számotokra a mennyekben.

32.Beszélj velem, ó áldottDániel! Adj teljes bizonyosságot,kérlek téged. Te a Babilonban levőoroszlán felől prófétálsz;mert ott voltál fogságban. Kinyilatkoztattad ajövőt a medvével kapcsolatban; mert mégmindig a világban voltál, ésláttad azokat a dolgokat, amelyekmegtörténnek. Azután aleopárdról beszélsz nekem;és honnan tudhattad ezt, hiszen márelmentél pihenődbe? Ki utasította neked, hogyhirdesd ezeket a dolgokat, ha nem Ő, aki formálttéged anyád méhéből? Ez azIsten, mondod. Valóban ígybeszéltél, és nem volt az hamis. Aleopárd felkelt; jön a kecskebak; megverte a kost;darabokra szaggatta szarvait; rátaposottlábával; bukása általfelemelkedett; négy szarv jött fel az egyután. Örvendj, áldott Dániel!Nem tévedtél: ezek mindmegtörténtek.

33.Ezek után beszéltél nekem aszörnyű és rettenetes fenevadról:„vas fogai voltak és bronz karmai: felfaltaés darabokra törte, és eltaposta amaradékot lábaival.” Immár avas uralkodik; már leigáz és darabokratör mindent; már minden vonakodótalávetettségbe von; immár magunklátjuk ezeket a dolgokat. Most, a teutasításod szerint,dicsőítjük Istent.

34.De mivel az előttünkálló feladat az volt, hogy aszajháról beszéljünk,légy hát velünk, óáldott Ézsaiás! Mutassuk meg azt, amitte szólsz Babilon felől. „Szállj leés ülj a földre, Babilon szűzileánya! Ülj le, ó kaldeusokleánya; többé nem mondanaktéged gyengédnek ésbájosnak. Vedd a malmot, őrölj lisztet, vesd lefátyladat, borotváld le ősz hajadat, feddföl lábad szárát, sgázolj át a folyókon! Fel lesz fedveszégyened, láthatóváválik a gyalázatod: Én fogokbosszút állni rajtad, nem adlak odatöbbé az embereknek. AMegváltódat illetően pedig, [az] a Seregek Ura,Izrael Szentje az Ő neve. Ülj megbánóan,húzódj asötétségbe, kaldeusok leánya,mert már nem hívnak tégedtöbbé országok erejének[úrnőjének].

35.Megharagudtamnépemre, megfosztottam szentségétőlörökségemet, és a kezedbe adtamőket, de te nem voltál irántukkönyörülettel, az [ősökre]vénekre is súlyos igátraktál, és azt mondtad:„Örökre úrnő leszek.”Soha nem vetted szívedre, és nememlékeztél meg, hogy mi lesz később avéged. Hallgass hát ide, tekönnyűvérű, aki ülsz ésmagabiztos vagy, aki azt mondod szívedben:„Én vagyok, és rajtamkívül nincsen más, én nemleszek soha özvegy, és agyermektelenséget nem fogom ismerni.” Bizonyutolér mind a kettő, egyetlen napon. Hirtelen rádkövetkezik a gyermektelenség és azözvegység, varázsigéidés erős igézéseid közepette,paráznaságodban reménykedve. Mertígy szóltál: „Énvagyok és senki más.” Ez aparáznaság lesz a szégyened, mertígy szóltál szívedben:én vagyok. Rád tör majd acsapás, s fel sem ismered. (És leszszámodra) egy gödör, amibe beleesel;és nyomorúság jönrád, és nem leszel képes megtisztulni;és eljön rád a romlás,anélkül, hogy tudnád. Álljhát elő igéző szózataiddalés töméntelen varázslatoddal,amelyekkel ifjúságodtól fogva annyitvesződtél; háthasegítségedre lesznek. Hogyagyonfárasztanak a tanácsadóid!Lépjenek elő a csillagjósaid ésmentsenek meg! Mondják meg neked, akik az egetfürkészik, akik a csillagokat lesik, hogy mivár majd rád. Bizony, olyanok lesznek ezek, minta rőzse: tűz emészti meg őket. Nem menthetik megéletüket a lángoktól. Mertizzó parázs lesz az neked, üljreá; ilyen lesz a te menekülésed.Ifjúkorod óta vesződtél ezekkel. Azemberek eltévelyegtek (mindannyian) maguktól,és nem lesz számodramenekülés.”(vö.: Ézs.47.) Ezeket prófétálta megrólad Ézsaiás. Most pediglássuk, hogy János hasonlóanszól-e mindezekről.

36.Mert ő, amikor Patmosz szigetén volt, rettenetes titkokkinyilatkoztatását látta meg,amelyeket szabadon ismertet meg másokkal. Mondd meg nekem,áldott János, az Úrtanítványa és apostola, mitláttál és hallottálBabilont illetően? Állj elő ésbeszélj, mert téged is őküldött száműzetésbe.„Akkor a hét csészéttartó hét angyal közül az egyikodalépett hozzám és hívott:„Gyere, megmutatom neked a nagy kéjnőítéletét, aki sok vizekfölött ül. Veleparáználkodtak a földkirályai, és a föld lakóimegrészegültek kéjeborától. Szellemben elvitt a pusztába.Ott láttam egy asszonyt,skarlátvörös vadállatonült, amely tele volt káromló nevekkel, shét feje és tíz szarva volt. Azasszony bíborba és skarlátbaöltözve, arannyal, drágakővelés gyöngyökkelékesítve. Kezébenundoksággal és a földtisztátalan paráznaságaival teltaranyserleg. Homlokára egy név voltírva: „Titok, a nagy Babilon, a földparáznáinak ésutálatosságainak anyja.”

37.Láttam, hogy azasszony megrészegedett a szenteknek ésJahósua tanúinak vérétől. Alátomáson nagyon elámultam. Az angyalmegkérdezte: Miért csodálkozol?Megmagyarázom neked az asszony titkát, s ahétfejű és tízszarvúvadállatét is, amely hordozza. Avadállat, amelyet láttál, volt, demár nincs. Felbukkan a mélységből, devesztébe rohan. A föld lakói, akiknek aneve nincs beírva a világ kezdetétőlfogva az élet könyvébe,csodálkozni fognak a vadállatláttára, amely volt, többénincs, de ismét megjelenik.

38.Ide bölcsességgel párosultész kell! A hét fej hét hegyet jelent,az asszony ezeken ül. És hétkirály is van: Ötközülük már amúlté, egy most uralkodik, az utolsómég nem jött el, de amikor eljön,rövid ideig lesz csak maradása. Avadállat, amely volt, de többé nincs,lesz a nyolcadik, a hét közülvaló, de vesztébe is rohan. A tízszarv, amelyet láttál, tízkirályt jelent. Még nem jutottak uralomra, de avadállattal királyi hatalmat kapnak egyórára. Egyetértenek avadállattal, erejüket és hatalmukatátengedik a vadállatnak. Harcotindítanak a Bárány ellen, de aBárány legyőzi őket, mert ő az Urak Uraés a Királyok Királya, akik pedig velevannak, azok a meghívottak, a kiválasztottakés a hűségesek.”

39.Azután folytatta: „A vizek, amelyeken –mint láttad – a kéjnő ült, anépeket, fajokat, nemzeteket és nyelveketjelenti. A tíz szarv pedig, amelyetláttál, meg a vadállat,meggyűlölik a kéjnőt, kifosztjákés levetkőztetik, a húsát megeszik,és tűzön megégetik. Mert Isten adta aszívükbe, hogy a tervétvégrehajtsák, és uralmukatruházzák egyetértőn avadállatra, amíg be nem teljesednek az Istenbeszédei. Az asszony, akit láttál, aza nagy város, amely a föld királyainuralkodik.

40.Ezután láttam egy másik angyalt, amintalászállt az égből. Nagy hatalma volt,s fénye beragyogta a földet. Erős hangon teljeserejéből kiáltozott: Elesett, elesett a nagyBabilon! Ördögöktanyájává lett, és mindentisztátalan szellemhajlékává, mindentisztátalan és gyűlöletesmadár ketrecévé. Merterkölcstelensége haragjánakborából minden nemzet ivott, veleparáználkodtak a földkirályai, és a föld kereskedőimeggazdagodtak határtalanfényűzéséből. Egy másikszózatot is hallottam az égből, ez ígyhangzott: „Én népem, vonuljatok kibelőle, nehogy részetek legyen bűneiben, ésbenneteket is érjenek csapásai! Mert az ő bűneiaz eget verik, Isten pedig számon tartjagonoszságait.

41.Úgy fizessetek neki, ahogy ő fizetett nektek, tetteitkétszeresen viszonozzátok. Serlegébetöltsetek kétannyit, mint amennyit őtöltött. Amennyitgőgösködött és dőzsölt,annyi gyötrelmet és bánatot okozzatokneki. Mert ezt mondja magában:Királynőként trónolok, nem vagyoközvegy, és nem ismerem a gyászt.Ezért egyetlen napon zúdulnak rá acsapások: halál, gyász,éhség, sőt tűz fogja elhamvasztani, mert hatalmasaz Úr, az Isten, aki ítéletet tartfölötte.” Siratják ésgyászolják majd a földkirályai, akik vele bujálkodtak ésdőzsöltek, amikor majd látják, hogyfüstölögve ég. Degyötrelmeitől való félelmükbentávol állnak, és ígykiáltoznak: „Jaj, jaj, te nagy város,Babilon, te hatalmas város! Egy óra alattbeteljesedett rajtad az ítélet.”Aföld kereskedői is siratják ésgyászolják, mert senki sem veszi megtöbbé áruikat: az arany ésezüstárut, a drágakövetés gyöngyöket, a patyolatot,bíbort, selymet és karmazsint, asokféle tujafát éselefántcsont csecsebecsét, azértékes fából,bronzból, vasból ésmárványból készültmindenféle edényt, a fahéjatés balzsamot, az illatszert, mirhát éstömjént, a bort és olajat, alisztlángot és búzát, abarmokat, juhokat és lovakat, a kocsikat s arabszolgák (testét) és embereklelkét. Az érett gyümölcs,amelyre lelkedben vágyódtál,elfonnyadt. Minden fény és pompa odavan,és nyomuk sem lesz többé. A kereskedők,akik meggazdagodtak belőle, gyötrelmeitől valófélelmükben távol tőlemegállnak, siránkoznak és jajgatnak:„Jaj, jaj, te nagy város! Patyolatba,bíborba és skarlátbaöltöztél, arannyal, drágakővelés gyönggyel voltál ékes. Egyóra alatt elpusztult ekkora gazdagság!”Minden hajókormányos ésrévész, minden hajós éstengerész megállt a távolban, amikormegpillantotta füstölgő tüzét,és így kiáltozott: „Melyikváros hasonlít ehhez a nagyvároshoz?” Hamut szórtak afejükre, zokogva és gyászolvasiránkoztak: „Jaj, jaj, te nagy város!A te gazdagságodból gazdagodott meg mindenki,akinek hajója járt a tengeren. Egy óraelég volt, hogy elpusztulj!

42.Örvendj felette, teég, és ti angyalok, apostolok éspróféták! Isten bosszútállt rajta miattatok! Egy erős angyal ekkorfölemelt egy malomkő nagyságúkövet, és bedobta a tengerbe, mondván:„Ilyen módon, erőszakkal vetik majd le Babilont, anagy várost, és többényomát sem találni. Többé nemzeng benned hárfa, ének, fuvola ésharsona, nem él benned semmiféle mesterember,még malomzúgás sem hallatszik. Nemvilágít benned többémécsesnek világa, nem hallatszik bennedtöbbé vőlegénynek ésmenyasszonynak hangja. Mert kereskedőid voltak a föld nagyjai,mert varázslataid tévútra vezettekminden nemzetet. Őbenne volt megtalálható apróféták és a szentekvére, és mindenkié, akit csakmegöltek a földön.”(Jel. 17-18.)

43.Ezekben a versekben a legvilágosabban van kijelentve az,hogy miként jön el rákínzások által az a bizonyosítélet azon zsarnokok keze által, akikakkoriban felkelnek [uralomra jutnak] majd. De továbbifeladatunk annak szorgos vizsgálata ésmegállapítása, hogy milyen időszakbanfognak ezek a dolgok beteljesedni, és miként fogkinőni közöttük a kis szarv. Mert amikor avas lábszárakból előállnaka lábfejek és a lábujjak – azállóképábrázatánakmintájára és a rettenetes fenevadnakmegfelelően, amint az már a fentiekben be lett mutatva –(akkor jön el az idő) amikor egybekeveredik majd a vasés az agyag. Dániel most kifejti ezt atémát számunkra, mert ezt mondja:“Egy hétre szövetségetköt sokakkal, s úgy lesz, hogy a hétközepén [felénél] megszűnnekmajd a véres- ésételáldozataim.” (vö.:Dán. 9:27) Az egy hét alatt azt azutolsó hetet érti, ami a világegészének végén lesz majd,amely hétnek a felét a kétpróféta, Énok ésIllés foglalja el. Mert ők 1260 napon átprédikálnak zsákruhábaöltözve, megtérést hirdetve anépeknek és minden nemzetnek.

44.Mert az Írások Urunk kételjövetelét jelzik elő, az első, testbenvaló eljövetelét, amidicstelenségben történt meg, azoknál fogva, hogy semmivé tétetett,ahogyan Ézsaiás szólt felőle egykoron,„Láttuk őt, és nem volt semszép, sem ékes, de megvetett volt,utolsó az emberek között, afájdalmak férfia, aki tudta, mi aszenvedés; [elfordult az arca]; Megvetett volt,akit  nem becsültek sokra.”(Ézs.53:3) De a második eljöveteledicsőségesnek van kijelentve, amikor eljön azégből az angyalok seregeivel ésAtyjának a dicsőségével, amint apróféta megmondta, „Szemed teljesdíszben látja majd akirályt;”(Ézs.33:17) és„Láttam az éjjelilátomásban, hogy íme, az égfelhőin valaki közeledik. Olyan volt, mint az Emberfia. Amikoraz Ősöreghez ért, színe elévezették. És hatalom ésméltóság éskirályság adatott neki. Minden népnek,nemzetnek és nyelvnek neki kellett szolgálnia.Hatalma örök hatalom, amely nem enyészikel soha, és királyságánaknem lesz vége.” (Dán. 7:13)Ugyanígy két előfutár volt bejelentve.Az első János volt, Zakariás fia, aki mindenben ami Megváltónknak előfutáraés hírnöke volt, beszélve amennyei világosságról, amieljött a világba. Ő töltötte beelsőként az előfutárküldetését, mégpedigmár az anyja méhétől kezdve, Elizabetháltal megfoganva, annak érdekében,hogy kijelenthesse mindazoknak, akik az anyjukméhéből született gyermekek, azúj születést, ami azérdekükben fog végbemenni a szentszellem és a szűz által.

45.Mert ő, amikor meghallotta azElizabetnek szólóköszöntést, örömmelugrándozott anyja méhében, felismerve,hogy az isteni Ige megfogant a szűz méhében.Ezután pedig eljött a pusztábantanítani, hirdetve a megtérésbemerítkezését a népnek, (sekképpen) prófétailag bejelentette azüdvösséget a világpusztájában élő nemzetek(pogányok) számára. Ezutána Jordánnál, látva aMegváltót a saját szemével,rámutatott és így kiáltott,„Íme az Isten báránya, akielveszi a világ bűneit.” (Ján. 1:29)Szintén elsőként szólt aHádészben lévőkhöz, mintelőfutár, miután Heródesmegölette, hogy ott is tudtul adja azt, hogy aMegváltó alá fog ereszkedni, hogymegmentse a szentek lelkeit a halál kezétől.

46.De mivel a Megváltó volt minden emberfeltámadásának a kezdete,úgy illett, hogy egyedül az Úrtámadjon fel a halálból, akiáltal az ítélet is kiterjed azegész világra, hogy mindazok, akikméltón küzdöttek,méltón is koronáztassanak meg aKiemelkedő által, felfogva, hogy ő volt az első, akibevégezte a pályát ésbefogadtatott a mennybe és leültettetett az Atyajobbjánál, és újramegjelenik majd a világ végénítélő Bíróként.A dolgok rendje az, hogy először előfutárainak kellmegjelenniük, amint azt kijelentette Malakiásés az angyal által,„Nézzétek, elküldömnektek a Tishbita Illést mielőtt elérkezne azÚr napja, a nagy és félelmetes nap,és ő a fiaik felé fordítja azapák szívét, ésapáik felé a fiaik szívét,nehogy eljöjjek és átokkalsújtsam a földet.” (Mal.3:23-24) Ezektehát el fognak jönni és meghirdetik aFelkent mennyből való megjelenését;és jeleket és csodákat tesznekabból a célból, hogy az emberekmegszégyenüljenek, és amegtéréshez forduljanaktúláradó gonoszságaikés istentelenségeik miatt.

47.Mert János megmondta, „Kéttanúmnak hatalmat adok arra, hogy szőrzsákbaöltözve ezerkétszázhatvan napigprófétáljanak.” Ez ahétnek a fele, amiről Dániel isbeszélt. „Ők a két olajfa ésa két gyertyatartó, amely a földUrának színe előtt áll. Ha valakiártani akar nekik, tűz csap kiszájukból, és elpusztítjaellenségeiket, és ha valaki ártaniakar nekik, annak ilyen módon kell elpusztulnia. Hatalmukvan, hogy bezárják az eget, hogyküldetésük idején ne essen azeső. Hatalmuk van arra is, hogy a vizeket vérréváltoztassák, és mindenfélecsapással sújtsák a földet,amilyen gyakran csak akarják. És amikor befejezikútjukat éstanúságtételüket”hogy mondja a próféta? „Avadállat feljön a mélységből,harcra kel ellenük, legyőzi és megöliőket,” (Jel.11:3-7) mert nem dicsőítik azAntikrisztust. Mert erre vonatkozik a felnövekvő kis szarv. Aszíve felemelkedik és önmagátkezdi magasztalni, és úgy dicsőítimagát, mintha Isten lenne, üldözve aszenteket és káromolva a Felkentet,éppen úgy, amint Dániel megmondta,„Lám, ezen a szarvon emberi szemhezhasonló szemek voltak, megfennhéjázón beszélőszáj; és megnyitotta aszáját Istenkáromlására.”(Dán. 7:8) És az a születettháborút viselt a szentek ellen ésgyőzedelmeskedett fölöttük,„amíg a fenevad megöletett éselpusztult és a testét a tűznekadták.” (Dán. 7:11)

48.De mivel ránk hárul, hogy pontosabbanmegbeszéljük a fenevadat, éskülönösképpen azt, hogy a szentszellem hogyan jelölte a nevét titokzatosan egyszámot felhasználva, azzal folytatjuk, hogytisztázzuk, mi következik rá.János így szól hozzánk:„Akkor láttam, hogy egy másikvadállat emelkedik ki a földből. Kétszarva volt, mint a Báránynak, ésúgy beszélt, mint asárkány. Az első vadállatnak mindenhatalmát gyakorolta a jelenlétében. Aföldet és lakóit rávette,hogy boruljanak le az első vadállat előtt, amelykigyógyult halálos sebéből. Nagycsodajeleket vitt végbe, még tüzet isbocsátott le az égből az emberek szemeláttára. A föld lakóitmegtévesztette a csodajelekkel, amelyeket avadállat előtt véghezvihetett. Rávettea föld lakóit, hogy emeljenek szobrot avadállatnak, amelyet a kard megsebzett, defelgyógyult. Hatalmat kapott, hogy életet adjon avadállat képmásának, hogymegszólaljon a vadállatképmása, és hogymegölettessenek mindazok, akik nem borulnak le avadállat képmása előtt. Elrendelte,hogy mindenkinek, kicsinek és nagynak, gazdagnakés szegénynek, szabadnak ésrabszolgának jelöljék meg a jobbkezét vagy a homlokát, és hogy senkine adhasson-vehessen, csak akin rajta van a jel, a fenevad neve, vagynevének a száma. Ez abölcsesség! Akinek van értelme,számítsa ki a vadállatszámát, mert embernek száma: az őszáma pedig hatszázhatvanhat.” (Jel.13:11-18)

49.A földből feljövő vadállat alatt azAntikrisztus birodalmát érti; és akét szarv alatt pedig őt [az Antikrisztust] és ahamis prófétát őutána.Amikor azt mondja, „a szarvak olyanok, mint abárányé”, az alatt aztérti, hogy olyanná teszi magát, mintaz Isten Fia, és királlyá teszimagát. És az „úgybeszélt, mint a sárkány”alatt az értendő, hogy megtévesztő ésnem beszél igazat. A szavak, miszerint „Az elsővadállatnak minden hatalmát gyakorolta ajelenlétében, a földet éslakóit rávette, hogy boruljanak le az elsővadállat előtt, amely kigyógyulthalálos sebéből”, aztmutatják, hogy Augustustörvénykezéséhezhasonlóan, aki által az egészRómai birodalom létre lett hozva, fog majd ő isuralkodni és kormányozni, mindentezáltal megerősítve, éssaját magának egyre nagyobb dicsőségetvéve.

Mert ez a negyedik vadállat, aki megsebesült afején, majd meggyógyult, vagyis szétlett törve, még meg is becstelenült,és négy koronára lett felosztva; őpedig [az Antikrisztus] majd leleményesügyességgel meggyógyítja,mint előtte volt, és helyre fogjaállítani. Ez értendő az alatt, amit apróféta mondott, „életet ada képnek és a vadállat képebeszélni fog.” És újraerőteljessé lesz, és erősnek bizonyul majd a magaáltal felállítotttörvények által. És aztteszi, hogy halálra adja mindazokat, akik nemimádják a fenevad képét.Ekkor fog megnyilvánulni a szentekbéketűrése, mert így szól:„Elrendelte, hogy mindenkinek, kicsinek ésnagynak, gazdagnak és szegénynek, szabadnakés rabszolgának jelöljék mega jobb kezét vagy a homlokát, és hogysenki ne adhasson-vehessen, csak akin rajta van a jel, a fenevad neve,vagy nevének a száma.”Alattomossággal telve ésönmagát az Isten szolgálóifölé magasztalva azt kívánjatenni, hogy azokat gyötörje ésüldözve kiűzze őket a világból,mert azok nem dicsőítik őt, és elrendeli, hogyfüstölőket állítsanak felmindenhol, hogy a szent emberek közül senki ne legyenképes eladni, vagy vásárolni, hacsaknem mutat be előtte áldozatot; mert ezt jelenti akézfejre felvett pecsét.

A szó pedig, hogy “homlokukon” arramutat, hogy mindannyian megkoronáztatnak, a tűznekkoronáját veszik fel, nem azéletét, hanem a halálét.Mert ilyen ötlettel állt elő AntiochusEpifánész, Szíria királyaés a makedón [Nagy] Sándorleszármazottja is a zsidók elleni rendeleteikivitelezésekor. Ő szintén felmagasztaltamagát a szívében, amikor abban azidőben elrendelte, hogy „mindenki helyezzen el egyoltárt az ajtaja elé ésáldozzanak azokon, és rendezzenekfelvonulást Dionysus dicsőségére,borostyánból készültkoszorúkat lengetve.” (vö.: 2Makk. 6:7-9)és aki megtagadta az engedelmességet, azokatmegfojtás általi halálra éskínzásokra adták. De meg is kaptaérte méltóbüntetését azÚrtól, az igazságosBírótól és a mindeneketkifürkésző Istentől; mert férgekáltal felfalva halt meg. Ha pedig bárkimélyebben bele kívánnalátni ezen dolgokba, megtalálja azt a Makkabeusokkönyvében leírva.

50.De most már beszéljünk arról,ami előttünk áll. Mert ilyeneszközökkel fog ő is színrelépni, arra törekedve, hogy a szenteket mindenmódon gyötörje. Mert apróféta és apostol kimondta:„Akinek van értelme,számítsa ki a vadállatszámát, hisz embernek száma:hatszázhatvanhat.” Ami a nevét illeti,arra nincs hatalmunk, hogy teljes pontossággalmegmagyarázzuk, úgy ahogy az áldottJános értette és utasítvavolt róla, hanem inkább csak egyvalószínűsíthetőmagyarázatot adhatunk; mert amikor megjelenik, akkor azáldott Egy megmutatja majd nekünk azt, amit tudnikívánunk. Azonban, amire a mi bizonytalanfelfogásunk képes eljutni, arrólszólhatunk. Valójában sok olyan nevettalálhatunk, amelyek betűinek(számértéke) egyenlő ezzel aszámmal: példánakokáért, a Titán szó, amiegy ősi és előkelő név (LásdIréneusz Eretnekségek Ellen 5. Könyv);vagy az Evanthas, ami szintén ezt a számot adjaki; és még sok más ilyentalálható.

De amint azt már megmondtuk, az első fenevad sebemeggyógyult és ő (a második fenevad)képes lesz a képet megszólaltatni, amiazt jelenti, hogy hatalmas lesz; az pedig mindenekszámára nyilvánvaló, hogyakik jelenleg hatalmon vannak, azok a latinok (rómaiak). Haezt a nevet egy egyénre vonatkoztatjuk, akkor az Latin lesz.Így aztán sem úgy nem adhatjuk eztelő, hogy biztosan ez lesz az ő neve, sem azt nem hagyhatjuk figyelmenkívül, hogy esetleg máshogy leszmegnevezve. De az Isten titkait a szívünkbentartva, félelemben kell kitartanunk a hitben, mindabban,amit a próféták kijelentetteknekünk, azért, hogy amikor azok a dolgokeljönnek ránk, fel legyünkkészülve rájuk, és nelegyünk megtévesztve. Mert amikor eljön azideje, ő, akiről mindezeket mondjuk meg fog nyilvánulni.

51.De hogy ne korlátozzuk magunkat egyedül ezekre aszavakra és érvekre, annakérdekében, hogy meggyőzzük mindazokat,akik szeretik az Isten kijelentéseittanulmányozni, sok másbizonyítékkal isalátámasztjuk a dolgot. Mert Dánielezt mondta: „És ezek megmenekülnek majd akezétől: Edom és Moáb, ésAmmon gyermekeinek főbbjei.”(Dán.11:41) Ammonés Moáb Lót gyermekei, akiklányaitól születtek és fajukfennmaradt mind ez ideig. És Ézsaiásígy szólt: „És idegenekhajóin fognak utazni, együtt fosztogatva a tengert,és (kifosztják majd) azokat, akik keletenélnek; és legelőször Moábrateszik a kezüket, és Ammon gyermekeielsőként fognak engedelmeskedninekik.”(Ézs.11:14)

52.Abban az időben tehát feláll ésszembeszáll velük. És miutánháború által leigázza ahárom szarvat a tíz közül,és kitépi ezeket, azaz Egyiptomot,Líbiát ésEtiópiát, és megszerzi azsákmányaikat ésékességeiket, és maga uralmaalá veti a maradék szarvakat, akkor kezdfelemelkedni szívében és Istenfölé fogja magasztalni magát, mint aki avilág egyedüli ura. Az elsőhadjáratát Tírus ésBerytus, valamint a környező területek ellenindítja meg. Mert e két városlerohanásával rettenetet kelt a többiekszívében, amint Ézsaiásmondta: „Pirulj el, Szidon, mert ígyszól a tenger: Nem vajúdtam és nemszültem. Nem voltak fiaim, s nem neveltem föllányokat. Ha majd a hír eljut Egyiptomba,megrendülnek Tírusz sorsa miatt.”(Ézs. 23:4)

53.Ezek a dolgok tehát még a jövőbentörténnek meg, szeretteim; és amikor ahárom szarv kivágatik, Istenként kezdimajd mutogatni magát, ahogyan Ezékiel megmondtaezt egykor: „Mert felmagasztalod szívedetés azt mondád, Isten vagyok.”És Ézsaiás ishasonlóképpen szólt: „Aztmondtad szívedben: én az égbe megyekföl, az ég csillagai föléállítom trónomat; hasonlóleszek a Fölségeshez! Mégis most azalvilágba (Hades) fogsz alávitetni, aföld alapjaihoz.” És Ezékielhasonlóképpen: „Vajon mondod-e majdgyilkosaid előtt is: „Isten vagyok”, noha csakember vagy.”

54.Amint az eredete,és megjelenése, éspusztítása már ezen szavakáltal be van mutatva, és nevére istitkos utalás történt, mostvizsgáljuk meg a cselekedeteit. Mert minden embertegybehív magához, minden szerteszórtnemzetből, és a sajátjáváteszi őket, mintha csak a gyermekei lennének, ésmegígéri nekik országaikhelyreállítását,királyságaik és nemzeteikújra alapítását, annakérdekében, hogy azok Istenkéntimádják őt, ahogyan apróféta megmondta: „egybegyűjtiegész birodalmát napkelettől napnyugatig; azok,akiket elhív és azok is, akiket nemhív magához, mind együttmasíroznak vele.” Jeremiás egypéldabeszédben szólt felőle:„A fogolymadár felrikkant (és)magához gyűjtötte azokat, akik nem tőle keltek ki,álnokul gazdaggá tette magát:napjainak felében elhagyják azok és avégén bolondnakbizonyul.”(vö.: Jer. 17:11 – LXX)

55.Nem leszhátrányunkra ebben azérvelésünkben, ha rámutatunkannak a teremtménynek a viselkedésére,és hogy a próféta nemhiábavalóan beszélt, amikorpéldázattal szólt erről ateremtményről. Mert a fogolymadár egykérkedő teremtmény, ami ha meglátjaegy másik fogolymadárfészkét annak fiókáival,és az anyamadár épp élelemután jár, akkor annak a madárnak ahangján kiált fel, s magáhozhívja a fiókáit, és azokpedig azt vélve, hogy az a szülőjük,hozzá futnak. És büszkeélvezettel ül be az idegen jércefészkébe, mintha a magáélenne. De amikor az igazi szülőmadárvisszatér, és hívja őket a magaismerős kiáltásával, afiókák felismerik, éselhagyják a megtévesztőt, éselindulnak az igazi szülő felé. Ezt a dolgothasználta fel tehát apróféta úgy, mintpéldázatot az Antikrisztusravonatkozóan. Mert ő is magához csalja azemberiséget, szándékábanáll magáévá tenni azokat,akik nem az övéi, ésmegváltást hirdet mindnyájuknak,miközben magát sem lesz képesmegmenteni. (vö.: Illés apokalipszise 5:11)

56.És miután magához gyűjtöttemindenhonnan a világból a hitetleneket, asegélykiáltásukraüldözésbe veszi majd a szenteket, akik [ahitetlenek] ellenségei ésellenlábasai, ahogy az apostol ésörömhirdető mondja: „Volt avárosban egy bíró, aki Istent nemfélt, emberrel nem gondolt: és volt egyözvegyasszony abban a városban, akieljővén hozzá, így szólt:Állj bosszút értem az énellenségemen. És a bíró,bár egy ideig nem tette, de ezután ezt mondtamagában: Bár Istent nem félek,emberrel sem gondolok, mégis, mert ez azözvegyasszony kényelmetlenséget okoz,megbosszulom őt.” (vö.: Luk.18:3-5)

57.Az igazságtalanbíró alatt pedig, aki Istent nem félés emberre sincs tekintettel, kétségetkizárva az Antikrisztust érti, aki azördög fia, és Sátánedénye. (vö.: Iréneusz – Eretnekek EllenV. 25:4) Mert ő, amikor megszerzi a hatalmat, elkezdi majdfelmagasztalni magát Isten ellen, nem azigazságban (valóságban) Istentfélve, nem tekintve Isten Fiára sem, akimindeneknek Bírája. És mikor avárosban levő özvegyasszonyrólbeszél, Jeruzsálemre magára utal, amivalóban özvegy, elpártolva atökéletes, égiházastársától, Istentől,[sőt] ellenségének hívja,és nem Megmentőjének; mert nem értimeg, ami Jeremiás prófétaáltal megmondatott: „Mivel nem engedelmeskedtek azigazságnak, azért egytévelyítő szellem fog ehhez a néphezés Jeruzsálemhez beszélni.”(vö.: Jer. 4:11) És Ézsaiáshasonló módon: „Amiért nemakarja ez a nép Silóám csendesenfolyó vizét, hanem Raszint és Romeliafiát akarja maga fölöttkirályként, ezért íme, JHVHrátok vezeti az erős és nagy folyóvizét, az asszírokkirályát.” (Ézs. 8:6) Akirály által jelképesen azAntikrisztust érti, ahogy egy másikpróféta is mondja: „És ez azember lesz a tőlem való békesség,amikor az Asszír feljön a földetekre,és mikor megtapossa hegyeiteket.”(Mik. 5:5)

58.És Mózes hasonló módon,előre ismerve, hogy a nép el fogja utasítaniés meg fogja tagadni a világ igaziMegmentőjét, és tévelygésbefog esni, és földi királyt fogválasztani, és semmibe veszi az égiKirályt, így szól:„Nincsen-é ez elrejtve nálam,lepecsételve az én kincseimközött? Abosszúállás napjánhelyrehozom őket, és az időben, amikor lábukmegtántorodik.” (vö.:5Móz.32:35) Megtántorodtak ezértminden dologban, mert semmiben nem találtattakösszhangban levőnek az igazsággal: sem atörvényre vonatkozólag, mertmegszegőkké váltak; sem aprófétákkal, mert mégmagukat a prófétákat islevágták, sem azörömhír hangjáravonatkozólag, mert megfeszítették aMegmentőt magát; sem az apostoloknak nem hittek, mertüldözték őket. Minden időbenellenségnek és az igazságárulóinak mutatták magukat,és Isten gyűlölőinek találtattak, nempedig szeretőinek; és ilyenek is lesznek, amintlehetőséget találnak rá: mertfelkorbácsolván magukat Isten szolgáiellen, bosszút fognak keresni [ellenük] egyhalandó ember keze által. És ez azember, büszkeséggel felfuvalkodván a[hitetlenek] behódolása miatt,küldötteket fog küldeni a szentek ellen, aztparancsolván, hogy mindenhol öljék megőket, amiatt, mert [a szentek] elutasítják ahódolatot, és nem tisztelik őtIstenként, Ézsaiás szavai szerint:„Jaj a föld hajóinakszárnyaira, Etiópia folyóintúl, (jaj annak,) aki biztosítékokatküld a tengeren, és papiruszra írtleveleket a víz útján. Ugyanisfürge küldöttek jönnek a nyugtalanés várakozó néphez, azidegen és őket zordan (fogadó) néphez;a reményvesztett és letaposottnemzethez.”(Ézs. 18.)

59.Mi pedig, akik Isten Fiábanreménykedünk,üldöztetünk és letapostatunk azonhitetlenek által. Mert a hajókszárnyai az egyházak, és a tenger avilág, amiben az Egyház felállt, mintegy hajó, amit a mélységbetaszítottak, de nem pusztult el; mert vele van azügyes kormányos, a Felkent. És a[hajó] közepében ott atrófea, ami a halál föléemeltetett; mert az Úr keresztjét hordozzamagával. Mert a hajóorr keletre, ahajófar nyugatra, a kapaszkodói pedigdélre vannak, és akormányrúdjai a kétszövetség (testamentum), és akötelek, amik kifeszülnekkörülötte, azok a Felkentnek szeretete, amiösszeköti az Egyházat, aháló, amit kivet az amegújulás begyűjtő (eszköze), amifelfrissíti a hívőt, ahonnan valókezek a dicső dolgok. A szélként pedig azégi Szellem van jelen, ami által el vannakpecsételve azok, akik hisznek; és [ahajónak] vannak vas horgonyai, azaz magának aFelkentnek szent parancsolatai, amelyek erősek, mint a vas.Jobbról és balról is vannaktengerészei, felügyelők, mint a szent angyalok,akik által az Egyház mindig igazgatvaés védelmezve van. A vitorlákhozvezető létra pedig a Felkent szenvedéseinekjelképe, ami a hűségeseket elviszi azégi felemelkedésbe. És a felsővitorlák az árbocon apróféták,mártírok és apostoloktársasága, akik beléptek a nyugalmukbaa Felkent Királyságában.

60.Nos, azüldöztetésnyomorúságával kapcsolatban, amely azellenségtől az Egyházra szakad, Jánosszintén így szól:„És láttam egy hatalmas éscsodálatos jelet az égben; egy asszony a napbaöltözve, és a lába alatt ahold, a fején pedig tizenkétcsillagból álló korona. Ésvárandós volt, ésszülési fájdalmábankiáltozott, és vajúdott, hogyszüljön. És asárkány odaállt a szülnikészülő asszony elé, hogy amikorszült, felfalja gyermekét. Ésfiúgyermeket szült, aki uralni fog mindennemzeteket. A gyermek pedig elragadtatott Istenhez és az Őtrónjához. Az asszony pedig elmenekült apusztába, ahol Istentől előkészítetthelye volt, hogy ott tápláljákezerkétszázhatvan napig…. És amikorlátta ezt a sárkány,üldözőbe vette az asszonyt, aki afiúgyermeket szülte; és az asszonynak anagy sas két szárnya adatott, hogy apusztába repülhessen, aholtápláltatik ideig, időkig, ésfél időig a kígyó színeelől elrejtve. A kígyó pedig aszájából folyónyi vizetárasztott az asszony után, hogy elsodortassa azáradattal az asszonyt. És segített aföld az asszonynak: megnyitotta a föld aszáját, és elnyelte azáradatot, amelyet a sárkányárasztott a szájából.Megharagudott a sárkány az asszonyra,és elment, hogy háborútindítson magjának szentjeivel, akikmegtartják az Isten parancsait, akiknél megvanJahósua bizonyságtétele.”(Jel. 12.)

61.Az asszony által tehát, aki a napbaöltözött, alegnyilvánvalóbban az Egyházra utalt,aki Atyja szavával van megáldva, akinekvilágossága fölülhaladja anapot. És az, hogy „a lába alatt ahold” arra utal, hogy mennyei dicsőséggeldíszítették fel, mint a holdat.És azok a szavak, hogy „a fejéntizenkét csillagból állókorona”, arra a tizenkét apostolra utalnak, akikáltal az Egyház alapult. És azok, hogy„várandós volt, ésszülési fájdalmábankiáltozott, és vajúdott, hogyszüljön” azt jelenti, hogy azEgyház nem fog felhagyni azzal, hogy előhozzaszívéből az Igét, amelyüldöztetik a hitetlenek által avilágban. „És őszült”, mondja, „egyfiúgyermeket, aki uralni fog minden nemzeteket;”amely alatt azt értjük, hogy az Egyház,aki mindig megszüli (előhozza) a Felkentet, Istentökéletes fiúgyermekét, akiistennek és embernek van mondva, minden nemzettanítójává válikmajd. És a szavak, „a gyermekefelvétetett Istenhez és az Őtrónjához,” azt jelentik, hogy az, akitőle mindenkor születik mennyei király,és nem földi; mint ahogy Dávidáltal is kijelentetett régen, amikorígy szólt: „JHVH mondta az Uramnak,ülj jobb kezem felől, míg ellenségeidetlábad zsámolyáváteszem.” (Zsolt. 110:1) „És asárkány” – mondja –„látta és üldözőbevette az asszonyt, aki szülte a fiúgyermeket.És az asszonynak a nagy sas kétszárnya adatott, hogy a pusztábarepülhessen, ahol tápláltatik ideig,időkig, és fél időig akígyó színe elől elrejtve.”

Ez az ezerkétszázhatvan napra utal (ahét felére), ameddig a zsarnok uralkodikés üldözi az egyházat, amelyvárosról városra menekül,és rejtett húst keres a pusztában ahegyek között, más védelembennem részesülve, mint a nagy sas kétszárnya, vagyis a Felkent Jahósuábanvaló hit, aki kinyújtotta szent kezeit a szentfán, két szárnyat kiterjesztve, jobbraés balra, és magához hívtamindazokat, akik benne hittek, és befedezte őket, mint atyúk a kiscsibéit. Mert Malakiásszája által szintén ő szól,ilyen módon: „És nektek, akikfélitek nevem, felkel majd azigazságosság Napja szárnyai alattgyógyulással.” (Mal. 3:20; 4:2)

62.Az Úr ezt is mondja: „Amikor látnifogjátok a pusztítóutálatosságot állni a szent helyen(aki olvassa, értse meg!), akkor, akikJúdeában lesznek, fussanak a hegyekbe,és aki a háztetőn van, ne szálljonalá, hogy ruháit magához vegye; se az,aki a mezőn van, ne térjen vissza, hogyházából valamit kivegyen. Jaj azoknak,akiknek gyermekeik vannak, és azoknak, akik szoptatnak,azokban a napokban! Mert akkor nagy nyomorúságlesz, amilyen még nem volt a világ kezdeteóta. Ha azokat a napokat nemrövidítenék meg, nem menekülnemeg egy test sem.”(Mát.24; Márk.13.)És Dániel mondja: „Éselhelyezik a pusztítóutálatosságotezerkétszázkilencven napig. Áldott az,aki várja, és eléri azezerháromszázharmincötnapot.”(Dán.12:12)

63.És az áldott apostol, Pál, eztírja a Tesszalonikaiaknak, mondva: „Most pedigkérünk titeket, atyámfiai, a mi Urunk, aFelkent Jahósua eljöveteléreés a mi hozzá leendőegybegyűlésünkre nézve, hogy nerázkódjatok meg egyhamarértelmetekben, se ne háboríttassatokmeg, se szellem által, se beszédáltal, se nékünktulajdonított levél által, mintha ittvolna már az Úr ama napja. Ne csaljon meg titeketsenki semmilyen módon; mert az a nap nem jön eladdig, míg bekövetkezik elébb abukás, és megnyilatkozik a bűn embere, apusztítás fia, aki szembe szegülés fölébe emeli magátmindannak, ami istennek vagy imádattárgyának neveztetik, annyira, hogy beülaz Isten templomába, Isten gyanántmutogatván magát. Nem emlékeztek, hogymegmondtam nektek ezeket, amikor még veletek voltam?És most tudjátok, mi a visszatartó,amiért csak az ő idejében jelenhet meg. Mertmár működik atörvényszegés misztériuma:csakhogy annak, aki azt még most visszatartja,félre kell az útból tolatnia.És akkor fog megjelenni atörvénytaposó, akit megemésztaz Úr az ő szájánakleheletével, és megsemmisít az őmegjelenésénekfényességével; kinekeljövetele a Sátán munkájaután van, a hazugságnak mindenhatalmával, jeleivel és csodáival,és az igazságtalanság mindencsalárdságával azokközött, akik elvesznek; mivelhogy nemfogadták be az igazság szeretetét.És ezért Isten hatalmasérzékcsalódástküld rájuk, hogy higgyenek ahazugságnak; hogy átkozottak legyenek mindazok,akik nem hittek az igazságnak, hanemélvezetüket lelték azigazságtalanságban.” (vö.:2Thess.2) És Ézsaiás ezt mondja:„Vágasson le a gonosz, hogy ne lássa azÚrdicsőségét.”(vö.:Ézs. 26:10 vége LXX szerint)

64.Ezek a dolgok, tehát, kedvesem, bekövetkeznekés a hét két részre oszlik,és akkor megmutatkozik a pusztítóutálatosság, és az Úrkét prófétája éselőfutára befejezik pályájukat,és az egész világvégül megközelíti abeteljesülést, mi marad akkor hátra, hanem az Úr és Megmentő, a FelkentJahósua eljövetele a mennyekből, mindazoknak, akikreménykedve figyelik? Aki meghozza majd a tüzetés az igaz ítéletet mindazokra, akikmegtagadták, hogy higgyenek Benne. Mert az Úrmondja: „Amikor pedig ezek elkezdődnek, nézzetekfel, és emeljétek fel a fejeteket; mertközeledik a megváltásotok.”(Luk. 21:28) „de egyetlen hajszál semvész el a fejetekről.” (Luk. 21:18)„Mert ahogyan a villámlás keletrőltámad, és ellátszik nyugatig,úgy lesz az Emberfiának az eljöveteleis. Ahol a tetem, oda gyűlnek a saskeselyűk.”(Mát. 24:27-28) Nos, a bukásra a paradicsombankerült sor; mert Ádám ott esett el.És aztán ezt mondja: „Az Emberfiaelküldi angyalait, és összegyűjtikválasztottait az egek négy szelefelől.” (vö.: Márk. 13:27) ÉsDávid is, az ítélet és azÚr eljövetelénekprófétai bejelentésébenmondja: „Kijövetele az égvégéből, s köre az égszéléig; és nincs semmi, amielrejtőzhetnék hevétől.” (Zsolt. 19:7)A hőség alatt a tűzvészt érti.És Ézsaiás ígyszól: „Jöjj, népem, menj be aszobádba, (és) zárd be azajtódat: Rejtsd el egy rövid pillanatra magad,míg elmúlik JHVH haragja!”(Ézs. 26:20) És Pál hasonlómódon: „Isten haragja ugyanismegnyilvánul a mennyből az emberek mindenistentelensége ésigazságtalansága ellen, akik Istenigazságát igazságtalanulvisszatartják” (Róm. 1:18)

65.Azonfelül a feltámadásrólés a szentekkirályságárólDániel ezt mondja: „Azok közül,akik a föld porában alszanak, sokanfelébrednek majd: némelyek örökéletre, (némelyek gyalázatraés örök utálatra).”Ézsaiás mondja: „A halott emberekfelkelnek majd, és azok, akik sírjukban vannak,felébrednek! Mert harmatod gyógyulásszámukra.” (vö.: Ézs. 26:19)És az Úr mondja: „Sokan azokban anapokban hallják az Isten Fiánakszavát, és akik hallják,élni fognak.” (vö.: Ján.5:25-27) És a próféta ezt mondja:„Kelj fel, te, aki alszol, és támadjfel a halálból, és felragyog neked aFelkent.” (Eféz. 5:14) ÉsJános így szól:„Áldott és szent, akinekrésze van az első feltámadásban:ezeken nincs hatalma a másodikhalálnak.” (Jel. 20:6) Mert a másodikhalál a tűz tava, amely ég. Ésismét az Úr mondja: „Akkor az igazakfénylenek, mint a nap az ődicsőségében” (Mát. 13:43)És a szenteknek ezt fogja mondani: „Gyertek,Atyám áldottai,örököljétek akirályságot, amely számotokrakészült a világalapítása óta.”(Mát. 25:34) De mit mond a gonoszoknak?„Távozzatok tőlem, átkozottak, azörök tűzre, amely a gonosznak ésangyalainak készült, melyet Atyámkészített.” (vö.:Mát. 25:41) És János mondja:„Nincsenek kutyák,varázslók, szajhák, gyilkosok,bálványimádók,és mindazok, akik cselekszik és szeretik ahazugságot; mert a te részed a tűzpoklában van.” (Jel. 22:15) Éshasonló módon Ézsaiás is:„És amikor kimennek, látjákmajd azoknak a holttestét, akik vétkeztekellenem. Férgük nem hal majd meg, a tűz sem alszikki; és látvánnyá lesznekminden testnek.” (Ézs. 66:24)

66.Az igazak feltámadásával kapcsolatban,Pál is így beszél a Tesszalonikaiaknakírtakban: „Nem szeretnénk,testvéreink, ha tudatlanok lennétek az elhunytakfelől, és szomorkodnátok, mint atöbbiek, akiknek nincsreménységük. Mert ha hisszük,hogy Jahósua meghalt és feltámadt,akkor az Isten a Jahósuában elhunytakat iselőhozza, vele együtt. Mert ezt az Úrigéjével mondjuk nektek, hogy mi, akikélünk, és megmaradunk az Úreljöveteléig, nem fogjuk megelőzni az elhunytakat.Mert kiáltással, Istenharsonájával és hangjával,maga az Úr fog alászállni a mennyből,és a Felkentben halottak fognak előszörfeltámadni. Azután mi, akikélünk, és megmaradunk, velükegyütt elragadtatunk a felhőkbe az Úrralvaló találkozásra a levegőbe;és így mindenkor az Úrralleszünk.” (1Thess 4:13-17)

67.Ezeketa dolgokat tehát röviden eléd helyeztem,ó Theofilusz, magából azÍrásból véve elő, annakérdekében, hogy hitben megőrizve, amimegíratott, és várva azelkövetkező dolgokat, megőrizd önmagadat az Istenés emberek ellenitörvénysértésektől mentesnek,„várván ama boldogreménységet, Istenünkdicsőségének ésMegváltónknakmegjelenését” (Tit. 2:13), mialattfelkelnek köztünk a szentek, Őörülni fog azokkal, dicsőítve azAtyát. Neki legyen dicsőség a korok korainakvégtelenségéig. Ámen.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Néro féle tűzvész és üldözés leírása Tacitustól (i.sz. 64. július 18)

Iréneusz – Az eretnekek ellen 3. Könyv

Az Isten Szelleméről